July 31, 2010

Tangisan kesejukan


NIBONG TEBAL: “Saya sangkakan bunyi anak anjing yang dibuang, tetapi apabila memeriksa bungkusan plastik ini saya terkejut mendapati ia tangisan seorang bayi perempuan yang kesejukan,” kata pekedai, Ng Song Huat, 39.

Lelaki berkenaan yang tinggal di tingkat satu bangunan rumah kedai itu kebetulan keluar untuk membeli makanan sebelum menemui bungkusan mengandungi bayi yang masih bernyawa itu.

Beliau yang tergamam kemudian memanggil isterinya dan memberi bantuan awal dengan membalut bayi itu dengan kain bagi mengelak kesejukan.

“Ketika ditemui, bayi ini dibaluti kain lampin dan kertas surat khabar serta diletakkan dalam beg plastik sebelum saya mengambilnya dan terus membalut dengan kain tebal kerana dia kesejukan.

“Nasib baik saya jumpa lebih awal kerana jika lewat mungkin bayi ini dimakan binatang liar kerana banyak anjing berkeliaran di sekitar kawasan ini,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau kesal dengan tindakan ibu bapa bayi terbabit yang tidak bertanggungjawab dengan meninggalkannya di tepi kaki lima kedainya.
“Saya akan melawat bayi itu selalu selain berniat mengambilnya sebagai anak angkat jika diberi peluang,” katanya.

COMEL...bayi perempuan yang ditinggalkan di depan kedai di Taman Cegar, Simpang Ampat, semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Seberang Perai Selatan, Superintendan Shafien Mamat berkata, bayi itu ditemui di kaki lima kedai berkenaan dan dipercayai baru dilahirkan beberapa jam sebelum ditemui seorang lelaki.

“Bayi perempuan seberat 2.58 kilogram ini dipercayai dilahirkan di tempat lain dan dibersihkan sebelum ditinggalkan di tempat kejadian.

“Bayi malang itu yang belum dikenal pasti keturunannya dihantar ke Hospital Sungai Bakap (HSB) untuk mendapatkan rawatan dan dilaporkan dalam keadaan sihat,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, kes itu akan disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan setakat ini polis tidak mendapat sebarang maklumat mengenai kelahiran bayi itu.

Sehubungan itu beliau meminta orang ramai yang ada maklumat mengenai kejadian itu dan mana-mana klinik serta hospital yang merawat wanita baru bersalin dalam keadaan mencurigakan supaya menghubungi polis bagi membantu siasatan.

myMetro
31 Jul 2010


Buang bayi: Polis awasi hospital, klinik

NIBONG TEBAL 1 Ogos - Polis kini meningkatkan pengawasan di semua klinik dan hospital sekitar Seberang Perai dalam usaha memburu individu yang meninggalkan seorang bayi perempuan di kaki lima sebuah bangunan rumah kedai di Taman Cegar, Simpang Ampat awal pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan, Supritendan Shafien Mamat berkata, beberapa anggota polis turut ditempatkan di kawasan berkenaan selain mendapat kerjasama daripada pihak hospital dan klinik di sekitar daerah ini.

"Kita juga akan membuat pemerhatian sekiranya ada individu yang melawat bayi berkenaan atau pihak yang mungkin boleh menyalurkan maklumat berhubung kes tersebut," katanya ketika ditemui selepas merasmikan Kursus Kepimpinan Kesedaran Jenayah di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 7.56 pagi semalam, seorang peniaga menemui bayi perempuan yang baru lahir dalam keadaan berbalut plastik dan surat khabar ditinggalkan di hadapan rumah kedai itu.

Peniaga tersebut sebelum itu terdengar tangisan bayi berkenaan yang masih bertali pusat dan mukanya kebiruan akibat kesejukan. Tiada objek atau sebarang nota ditinggalkan bersama-sama bayi itu.

Shafien berkata, bayi seberat 2.58 kilogram itu masih ditempatkan di Hospital Sungai Bakap untuk pemerhatian dan dilaporkan sihat walaupun mengalami kesejukan ketika ditemui pagi semalam.

Menurut beliau, bayi itu akan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dalam tempoh terdekat sebaik sahaja siasatan mengenainya selesai dijalankan.

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah di talian 04-5754444 atau balai-balai polis berhampiran untuk membantu siasatan.

Utusan
2 Ogos 2010

0 comments:

Post a Comment