July 31, 2010

Anggota polis hilang di laut di Pasir Puteh masih belum ditemui

PASIR PUTEH: Seorang anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Tumpat yang dilaporkan hilang di Tok Bali di sini semalam, masih belum ditemui.

Usaha mencari Lans Koperal Basri Abdul Majid, 45, diteruskan hari ini oleh pasukan polis, bomba dan penyelamat serta Agensi Penguatkuasaan Maritim, kata Pegawai Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Puteh, Kaharuddin Yahya.

Kehilangan Basri disedari oleh lapan rakannya pada 7.30 malam ketika mereka dalam perjalanan pulang dengan bot selepas memancing di Pulau Susu Dara, kira-kira 45 minit perjalanan dengan bot dari Tok Bali.

"Mangsa dipercayai terjatuh daripada bot," kata Kaharuddin.

Gerakan mencari ditumpukan di sekitar pulau berkenaan dan laluan ketika mereka pulang. -Bernama

31 Jul 2010


Gerakan cari polis hilang tamat hari ini

PASIR PUTEH – Gerakan mencari anggota polis L/Koperal Basri Abdul Majid, 45, yang dilaporkan hilang di Laut China Selatan berhampiran Tok Bali di sini akan dihentikan hari ini sekiranya pasukan penyelamat masih gagal mengesannya.

Pegawai Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Puteh, Kaharuddin Yahya berkata, pihaknya termasuk polis dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) sudah berpuas hati selepas empat hari melancarkan gerakan mengesannya bermula 30 Julai lepas.

"Kami sudah berusaha dengan kemampuan yang ada tetapi gagal mengesannya walaupun keadaan laut tenang dalam sehari dua ini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Basri dilaporkan hilang bersama 8 rakannya dalam perjalanan pulang mengail ikan dengan sebuah bot dari Pulau Susu Dara ke Tok Bali pukul 5.30 pagi, Jumaat lepas.

Beliau dipercayai terjatuh dari bot tersebut tanpa disedari.

Kaharuddin berkata, sebaik sahaja dia dilaporkan hilang, pihaknya melancarkan gerakan mengesannya di kawasan 4 hingga 5 batu nautika yang membabitkan kawasan Pulau Susu Dara, Pantai Melawi, Bachok dan Kuala Besut, Trengganu setiap hari bermula 8 pagi sehingga 7 petang. – Bernama

2 Ogos 2010


Mayat anggota polis hilang dijumpai

PASIR PUTEH – Mayat Lans Koperal Basri Abdul Majid, yang dilaporkan hilang ketika pulang daripada memancing di Laut China Selatan Jumaat lepas, dijumpai terapung di kawasan perairan antara Kelantan dan Terengganu petang tadi.

Komander Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Daerah 10, Saifullizan Ibrahim berkata, mayat mangsa ditemui kira-kira 11 batu nautika dari Tok Bali oleh bot peronda Maritim Malaysia pada 4 petang.

"Ia dalam keadaan terlungkup, berpakaian seluar dan berbaju, dalam keadaan sempurna selain terdapat beberapa kesan luka di beberapa bahagian badan,” katanya ketika ditemui di sini.

Mangsa dipercayai mati lemas selepas terjatuh dari bot yang dinaiki bersama lapan rakannya ketika pulang daripada memancing di Pulau Susu Dara berhampiran Pulau Perhentian.

Kehilangan Basri, 45, yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Tumpat, hanya disedari rakannya sebaik tiba di Tok Bali.

Saifullizan berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Tengku Anis untuk bedah siasat, dan dimandi serta dikafankan di Hospital Universiti Sains Kubang Kerian sebelum diserahkan kepada anggota keluarga Allahyarham. – Bernama

2 Ogos 2010

0 comments:

Post a Comment