July 31, 2010

2 di Sarawak maut kes Leptospirosis Sarawak

KUCHING: Selepas Lubuk Yu, Maran di Pahang, kes jangkitan Leptospirosis dikhuatiri tersebar di Sarawak dengan dua penduduk di Lubok Antu dan Sri Aman, dekat sini mati selepas disahkan dijangkiti bakteria itu.

Seorang lagi mangsa, iaitu lelaki berusia 46 tahun berasal dari Bakun dilaporkan kritikal dan dirawat di Hospital Miri sejak bulan lalu.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr George Chan Hong Nam, berkata setakat ini 36 kes disyaki jangkitan Leptospirosis dilaporkan dengan tiga disahkan positif serta dua kematian.

“Bakteria Leptospirae disahkan ditemui pada haiwan seperti anak lembu, babi, kuda, anjing serta haiwan liar dan merebak ke-pada penduduk yang berhubung secara terus secara tidak sengaja atau disebabkan tugas,” katanya di sini, semalam.

Dr Chan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam negeri berkata, setakat ini Bintulu mencatat 14 kes jangkitan dipercayai Leptospirosis, manakala Sibu merekodkan lapan kes dan Miri sebanyak empat kes.

“Kita juga mengesan tiga kes masing-masing di Kuching dan Kapit; dua kes masing-masing di Saratok dan Sarikei, manakala masing-masing satu kes di Sri Aman dan Lubok Antu.

“Bagaimanapun, setakat ini hanya tiga kes disahkan positif,” katanya.

Difahamkan, kakitangan Jabatan Kesihatan negeri (JKN) Sarawak sudah digerakkan ke kawasan terbabit bagi melakukan ujian lanjut serta memastikan wabak terbabit tidak merebak kepada penduduk lain melalui laluan air.

Di KUANTAN, kerajaan negeri menubuhkan pasukan khas mengkaji ancaman bakteria Meliodosis dan Leptospirosis yang dipercayai wujud dalam tanah.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Alam Sekitar dan Kesihatan Pahang, Datuk Hoh Khai Mun, berkata pasukan itu akan disertai seorang doktor yang pakar bakteria Meliodosis dan Leptospirosis dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Berita Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment