April 28, 2010

Tuntutan ibu anak mati ditembak ditolak

KUALA LUMPUR – Tuntutan gantirugi seorang ibu atas kematian anaknya yang ditembak polis sembilan tahun lalu ditolak oleh Mahkamah Tinggi Sivil di sini, semalam.

Hakim Datuk Balia Yusof yang memberikan keputusan itu mengatakan, pihak plaintif, P Pagithiammah yang diwakili peguam, Karpal Singh gagal membuktikan elemen kecuaian oleh defendan semasa menembak, N Simon Sonny.

Pada 2004 ibu si mati memfailkan tuntutan tersebut dan menamakan Lans Koperal Nor Azamzi Md Daud dan Mohd Ruzi Yusop masing-masing sebagai defendan pertama dan kedua sementara Kerajaan sebagai defendan ketiga.

Simon Sonny, pengerusi Restoren Nasi Kandar ketika itu 23 tahun mati ditembak pada 29 Ogos 2001.

Ibunya memfailkan bahawa tindakan kedua-dua polis dalam penembakan anaknya adalah hasil kecuaian dan/atau tindakan melulu mereka.

Defendan pertama pula dalam pembelaan menyatakan menembak Simon Sony kerana nyawa terancam.

Setelah meneliti keadaan yang terjadi dalam masa amat singkat ketika itu dan berdasarkan keterangan defendan, mahkamah mendapati defendan bertindak wajar semasa menembak pemuda itu.

“Suspek (si mati) dalam kes ini bukan lari tetapi mencabar defendan. Si mati meluru ke arah defendan. Tindakan suspek mendesak tindakan defendan,” kata Balia.

Beliau menerima keterangan defendan pertama yang mengatakan telah menembak Simon Sony ketika tersepit di celah-celah kereta dan setelah tidak dapat berundur lagi kerana diserang si mati yang terlalu dekat antara 3 hingga 4 kaki.

Justeru beliau mendapati tiada bukti kecuaian dan tiada isu ganti rugi timbul seperti yang dituntut plaintif lalu memutuskan menolak tuntutan tersebut dengan kos.

Defendan diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Catherine Nicholas.

Sinar Harian
28 April 2010

0 comments:

Post a Comment