April 29, 2010

Remaja 14 tahun hilang dilarikan 'Lembut'

Sharifah Norzidah Syed Abu Bakar (kiri) memeluk sambil mencium anak kesayangannya Yasirah Zuhairah Zakaria yang kembali kepangkuannya setelah dilaporkan hilang selama sepuluh hari di Kota Tinggi, semalam.


KOTA TINGGI 28 April - Selama 10 hari anaknya menghilangkan diri, selama itu jugalah, Sharifah Norzidah Syed Abu Bakar, 48, tidak selera makan dan kurang tidur.

Semuanya gara-gara memikirkan anak bongsu kesayangannya, Yasirah Zuhairah Zakaria, 14, yang menghilangkan diri semasa ke sekolah, 14 April lalu.

Kejadian bermula setelah Yasirah mengikut teman lelaki yang baru dikenalinya dipanggil 'Lembut' berusia 19 tahun sehingga sanggup ponteng sekolah.

Yasirah yang ditemui di rumahnya di Kampung Sepang, Teluk Ramunia, Pengerang, dekat sini semalam, mengakui terlalu percayakan teman lelakinya itu.

Katanya, tanpa berfikir panjang, dia sanggup ponteng sekolah untuk menemui lelaki itu yang berjanji menunggunya di perhentian Bandar Penawar pada hari kejadian.

"Pada pertemuan itu saya diajak bersarapan sebelum dibawa bersiar-siar di kawasan sekitar menaiki sebuah motosikal hingga kira-kira pukul 1 petang.

"Dia (teman lelaki) kemudian hendak hantar saya pulang ke rumah. Bagaimanapun kami singgah di sebuah pencawang elektrik di Sungai Rengit untuk bertemu rakan teman lelaki saya.

"Saya diminta menunggu di situ sementara dia (teman lelaki) ke kedai berhampiran. Namun sehingga malam dia tidak muncul-muncul," katanya.

Beliau berkata, berikutan itu dia berasa takut untuk pulang dan mengambil keputusan mengikut seorang pengawal keselamatan yang ditemui di pencawang terbabit.

"Saya nekad mengikut abang Hairi (pengawal keselamatan) balik ke rumah keluarganya di Felda Tunggal.

"Hairi memberi alasan kepada keluarganya, saya ingin menumpang beberapa hari sahaja. Namun selepas lebih seminggu bapanya mengesyaki sesuatu kerana menemui pakaian seragam sekolah di dalam beg saya," katanya.

Yasirah berkata, bapa Hairi kemudian ke balai polis berdekatan untuk menyemak senarai orang hilang dan mendapati dirinya dilaporkan dicari oleh keluarganya.

Katanya, dia kemudian dipertemukan dengan keluarganya pada 24 April lalu.

"Saya menyesal ponteng sekolah dan terlalu ikutkan perasaan. Saya berjanji tidak akan ulangi kesilapan sama," katanya.

Dia juga berjanji akan meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanjung Datuk, Pengerang.

Sharifah Norzidah ketika ditemui melahirkan ucapan terima kasih di atas bantuan pelbagai pihak, termasuk keluarga Hairi dan polis yang banyak membantu sehingga Yasirah ditemui semula dengan selamat.

Utusan Online
29 April 2010

0 comments:

Post a Comment