April 28, 2010

Mangsa nahas sempat wasiat derma organ

PELABUHAN KLANG - Seorang mangsa kemalangan sempat mendaftar untuk mendermakan organnya kepada keluarga kira-kira dua bulan sebelum meninggal dunia akibat dirempuh sebuah treler di Jalan Pelabuhan Utara menghala ke Bandar Pelabuhan Klang, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, mangsa, G Malliha, 44, maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah pada bahagian kepala.

Suami mangsa ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, R Ettiappan, 50, berkata, beberapa hari lalu isterinya sekali lagi berpesan agar menyerahkan semua organ sekiranya terjadi sebarang perkara kepadanya.

“Saya rasa tidak sedap hati namun saya anggap ia hanyalah gurauan semata-mata. Tambahan semalam dia sangat mesra dengan saya seolah-olah kami pasangan pengantin baru.

“Seminggu sebelum ini saya sering berulang-alik ke Kuala Kubu Bharu (KKB) bagi memberi sokongan kepada pilihan raya Kecil Parlimen Hulu Selangor dan baru kelmarin, saya sempat berbual panjang dengan isteri,” katanya yang juga Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Ranting Seri Perantau merangkap Ketua Komuniti Kaum India, di sini.

Beliau berkata, kakaknya, Danaletchumy juga memaklumkan yang isteri ada memberitahu tidak dapat melelapkan mata seolah-olah akan berlaku sesuatu padanya kira-kira seminggu lalu.

Ketua Turus Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang, Deputi Superintendan Rosly Abd Rahman berkata, mangsa yang menunggang motosikal keseorangan itu dikatakan dalam perjalanan ke Bandar Pelabuhan Klang untuk membantu suaminya menjual cendol.

“Difahamkan suaminya yang juga menunggang motosikal berada di depan kira-kira 2 kilometer daripada mangsa. Sejurus sebelum tiba di persimpangan Pelabuhan Barat, motosikal mangsa dipercayai bergesel dengan sebuah treler dari arah kanannya.

“Akibat geselan itu, motosikal yang ditunggang terbalik dan mangsa dikatakan meninggal dunia serta merta di lokasi kejadian,” katanya.

Beliau berkata, mayat mangsa kemudiannya dibawa ke HTAR untuk bedah siasat selain menjalani penyerahan organ kepada pihak hospital.

“Keluarga mangsa juga hadir untuk menandatangi persetujuan penyerahan organ itu. Dalam pada itu, kita minta sesiapa yang menyaksikan kejadian itu tampil ke Balai Trafik Daerah Klang atau menghubungi Pegawai Penyiasat, Inspektor Norizan di 03-33722222 untuk membantu siasatan,” katanya.

Sinar Harian
28 April 2010

0 comments:

Post a Comment