April 29, 2010

Henti buat spekulasi

SHAH ALAM: Polis menasihatkan semua pihak termasuk ahli politik supaya bersabar dan tidak mengganggu atau mencampuri urusan polis berhubung siasatan kes seorang remaja berusia 15 tahun mati ditembak di Seksyen 11 di sini, awal pagi Isnin lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata tindakan pihak tertentu membuat spekulasi atau mengandaikan apa yang sebenarnya berlaku pada hari kejadian boleh menimbulkan kekeliruan masyarakat selain mengganggu emosi keluarga mangsa.

Sehubungan itu, beliau berharap orang ramai termasuk media tidak membuat andaian tertentu termasuk isu parang yang ditemui dalam kereta yang dipandu mangsa pada malam kejadian kerana ia isu sensitif.

“Janganlah jadi ayam yang suka berketuk sebelum bertelur. Biar kami buat siasatan dulu.

“Saya dah janji siasatan ini kami akan jalankan dengan telus, terbuka dan tidak akan melindungi sesiapa dan jika siasatan mendapati ada pihak yang cuai, ada orang saya sendiri yang cuai dan melebihi kuasa yang diberikan, tindakan setimpal akan diambil,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) di sini, semalam.

Khalid berkata, beliau sedih dengan apa yang terjadi dan pada masa sama berharap semua pihak yang tidak ada kena-mengena (dalam kes itu) jangan mencampuri siasatan polis.

Menurutnya, sehingga kini seramai sembilan saksi kejadian sudah dipanggil untuk dirakam percakapan dan mereka terdiri anggota polis, manakala saksi utama iaitu rakan Aminulrasyid yang juga anak anggota polis dan berada dalam kereta yang dipandu mangsa memberi keterangan semalam.

myMetro
29 April 2010

0 comments:

Post a Comment