April 30, 2010

Gantung!

GEORGETOWN: Mahkamah Tinggi Georgetown semalam, memerintahkan seorang juruelektrik menjalani hukuman gantung sampai mati selepas didapati bersalah memijak anak lelaki teman wanita berusia tiga tahun dan menyebabkan kematiannya, enam tahun lalu.

Tertuduh, Tan Chin Lee, 37, didakwa membunuh anak teman wanitanya, Khor Wei Wong, 3, antara jam 6 petang pada 25 November 2004 hingga jam 12 tengah malam keesokan hari di sebuah rumah di Blok 8B-07-16, Gat Lebuh Macallum.

Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yassin, berkata tertuduh dijatuhkan hukuman gantung sampai mati selepas tertuduh diwakili peguam bela Harpal Singh gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap pendakwaan ke atas tertuduh.

Ketika membaca keputusannya, beliau berkata berdasarkan keterangan kakak mangsa, tertuduh pernah memijak perut mangsa beberapa kali dan ia dibuktikan benar melalui laporan bedah siasat pakar patologi mengesahkan kecederaan di perut mangsa kesan pijakan kuat.

“Keterangan saksi dan laporan bedah siasat membuktikan kecederaan mangsa akibat pijakan teruk sehingga mengakibatkan kematiannya dan pembelaan dikemukakan bersifat penafian semata-mata tanpa sebarang bukti kukuh.

“Oleh itu, tertuduh didapati bersalah dan sabit atas kesalahan ini dan mahkamah menjatuhkan hukuman gantung sampai mati,” katanya kepada Tan yang berbaju-T putih dan jeans biru.

Menurutnya, tertuduh dalam pembelaan gagal menyangkal bukti itu serta mewujudkan sebarang keraguan terhadap keterangan dua saksi pendakwaan.

Pendakwaan terhadap tertuduh dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Azhar Mokhtar dan pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh membawa hukuman gantung sampai mati, jika sabit kesalahan.

Mengikut laporan akhbar, mangsa yang tinggal bersama ibu dan teman lelaki ibunya disahkan meninggal dunia pada jam 11 pagi 26 November 2004 di Hospital Pulau Pinang (HPP) selepas cirit-birit.

myMetro
30 April 2010


Juruelektrik bunuh anak teman wanita dihukum mati

PULAU PINANG 29 April -- Seorang juruelektrik dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini setelah didapati bersalah membunuh anak lelaki teman wanitanya berusia tiga tahun dengan memijak perut mangsa, hampir enam tahun lalu.

Namun ketika Hakim Datuk Mohd. Zaki Md. Yassin menjatuhkan hukuman tersebut, raut wajah Tan Chin Lee, 37, yang bertubuh kurus dan tinggi lampai itu, langsung tidak menunjukkan kesedihan.

Lelaki itu yang pada mulanya hanya mendengar penghakiman hakim tersebut dengan teliti sambil dibantu seorang jurubahasa kemudiannya dilihat tersenyum ketika hukuman gantung itu diputuskan terhadapnya.

Dalam penghakimannya, Hakim Mohd. Zaki berkata, pendakwaan yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Azhar Mokhtar telah berjaya membuktikan kes melampaui keraguan yang munasabah.

Menurut beliau, pembelaan yang dikemukakan oleh Chin Lee dalam kes itu hanya bersifat penafian semata-mata tanpa ada sebarang bukti atau faktor yang boleh diambil kira bagi memberi manfaat kepada pembelaannya.

''Keterangan kakak mangsa yang pernah melihat tertuduh memijak dengan kuat perut adiknya beberapa kali juga telah dibuktikan secara konsisten apabila doktor patologi yang membuat bedah siasat terhadap mangsa turut mengesahkan wujudnya kecederaan di perut mangsa akibat kesan pijakan yang kuat.

''Kedua-dua keterangan ini amat kukuh dan kuat untuk menunjukkan kecederaan yang dialami mangsa amat teruk sehingga mengakibatkan kematiannya. Tertuduh dalam pembelaannya pula tidak berjaya menyangkal bukti ini serta mewujudkan sebarang keraguan terhadap keterangan kedua-dua saksi pendakwaan itu,'' katanya.

Beberapa ahli keluarga tertuduh yang berada di galeri awam dilihat hanya menundukkan kepala masing-masing sebaik sahaja hukuman itu diputuskan terhadap Chin Lee.

Chin Lee disabitkan dengan tuduhan membunuh Khor Wei Wong di antara pukul 6 petang, 25 November 2004 dan pukul 12 tengah malam keesokkan harinya di sebuah rumah di Blok 8B-07-16, Gat Lebuh Macallum di sini.

Dakwaan terhadap lelaki yang diwakili peguam Harpal Singh itu dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Memetik laporan akhbar, Wei Hong yang merupakan anak keempat daripada lima beradik mati dengan kesan lebam pada perut dipercayai akibat dipijak di rumah yang didiami bersama ibu dan teman lelaki ibunya.

Utusan
30 April 2010

0 comments:

Post a Comment