April 28, 2010

Datuk bersyukur mayat cucu berjaya ditemui


SETIU – Pelbagai persoalan timbul selepas kehilangan kanak-kanak perempuan berumur 5 tahun, Nurashira Razid akhirnya terjawab apabila mayat kanak-kanak terbabit ditemui di dasar sungai di Kampung Buluh Hilir, di sini, semalam.

Nurashira adalah anak bongsu pasangan, Razid Puteh, 33, dan Noriza Muhamad Lazin, 37, yang dikatakan hilang sejak petang kelmarin, ditemui pasukan penyelamat semalam, kira-kira 30 meter dari tempat mangsa dikatakan terjatuh.

Sebelum itu, mangsa dikatakan hilang selepas membeli makanan di sebuah kedai berdekatan rumah kira-kira jam 3.30 petang Isnin sebelum bapa mangsa menyedari kehilangan anak bongsunya itu apabila arwah tidak pulang ke rumah.

Selepas mencari di sekitar sungai berhampiran sehingga jam enam petang pada hari sama termasuk ke rumah peniaga terbabit, Razif menemui sepasang selipar milik arwah anaknya di jeti sungai berkenaan, lewat petang kelmarin.

Bagaimanapun Razid ketika ditemui Sinar Harian berkata, dia percaya anaknya tidak terjatuh ke dalam sungai dari jeti yang jaraknya beberapa meter dari rumah mereka.

“Saya dimaklumkan, ada orang menemui selipar anak saya hanyut dan tersangkut di pokok buluh sebelum diletakkan di jeti berkenaan,” katanya.

Berikutan itu, Razid membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu pada hari sama.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Shaik Othman Abdul Hamid ketika ditemui berkata, pasukan mencari dan menyelamat ke kampung terbabit selepas menerima laporan, pada malam kejadian berlaku.:

“Satu pasukan mencari dan menyelamat ditubuhkan selepas itu, dibantu 21 anggota terdiri daripada 16 anggota unit skuba dan operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Setiu serta Kuala Terengganu, selain tujuh anggota penyelamat Jabatan Pertahanan Awam,” katanya.

Menurutnya, mayat kanak-kanak malang itu akhirnya ditemui kumpulan penyelamat jam 2 petang sebelum dihantar ke Hospital Setiu untuk bedah siasat.

Sementara itu, datuk arwah, Muhamad Lazin Ismail, 73, berkata, walaupun berat hati buatnya dan keluarga menerima berita itu, namun bersyukur kerana mayat ditemui kerana baginya itu lebih baik daripada arwah cucunya hilang dilarikan orang.

Muhamad Lazin berkata demikian mengulas kejadian berlaku akhir tahun lalu, apabila sepupu arwah, Norfarisha Husna Saifudin, 2, pernah dilarikan orang selepas penculik memecahkan tingkap rumah keluarga seorang lagi anaknya.

Bagaimanapun, Norfarisha Husna yang juga anak kepada kakak mangsa, tinggal berdekatan dengan rumah keluarga arwah ditemui semula lebih kurang 200 meter dari rumah selepas ditinggalkan di tepi sungai oleh penculik terbabit.

Sinar Harian
28 April 2010

0 comments:

Post a Comment