April 28, 2010

Ambulan nazak 'seksa' penduduk

BANDAR 32 – Lebih 2,000 orang penduduk menggunakan perkhidmatan rawatan kesihatan di Klinik Kesihatan Bandar 32, dekat sini.:

Namun, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Felda Tementi mendakwa perkhidmatan yang disediakan tidak mampu menampung jumlah penduduk selain keadaan kenderaan ambulan yang ‘nazak’.

Pengerusinya, Ahmad Wok berkata, penduduk mengadu melalui JKKK mengenai perkara itu dan perbincangan juga beberapa kali diadakan bertujuan membaiki kelemahan itu.

“Dalam mesyuarat JKKK juga beberapa kali membincangkan perkara ini. Dengan nisbah seorang doktor dengan jumlah penduduk yang ada, perkhidmatan yang diberikan adalah sangat teruk.:

“Doktor yang ditugaskan juga tidak tinggal di kuarters yang disediakan malah lebih senang di Temerloh yang jaraknya lebih kurang 60 kilometer untuk ke klinik itu,” katanya kepada Sinar Harian.

Ahmad berkata, sekiranya berlaku kecemasan ketiadaan doktor untuk melakukan tugas-tugas yang sewajarnya tidak dapat dijalankan dengan lancar.:

Malah, katanya, mungkin pesakit tidak mendapat kemudahan sepatutnya sekiranya tugas seorang doktor diserahkan kepada pembantu perubatan semata-mata.:

Menurutnya, doktor berkenaan juga tidak bekerja mengikut jadual menyebabkan pesakit atau orang ramai yang datang ke klinik pada waktu siang lebih banyak berurusan dengan pembantu perubatan.

“Selain itu, penduduk juga terpaksa berhadapan dengan masalah ambulan yang ‘nazak’ kerana sering rosak sama ada sebelum membuat atau semasa membuat penghantaran pesakit ke hospital.

“Malah, apabila ambulan sedia ada rosak, pesakit terpaksa menunggu sehingga ambulan lain datang untuk membantu ataupun waris pesakit terpaksa menggunakan kenderaan sendiri,” katanya.

Beliau berkata, seharusnya ambulan itu diganti baru malah bilangannya perlu ditambah sejajar dengan penambahan penduduk di kawasan yang mendapat rawatan di sini.

Difahamkan penduduk bukan sahaja berhadapan dengan masalah itu, tetapi perkhidmatan yang terlalu lembap kerana pesakit terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan rawatan.

Ahmad berkata, keadaan itu menyebabkan mereka lebih senang berurusan dengan klinik swasta berdekatan kediaman mereka.

Sinar Harian
28 April 2010

0 comments:

Post a Comment